دوشنبه ۲۰ دی ۰۰ | ۱۴:۳۲ ۱۱ بازديد

انتخاب رنگ براي ديوار، فرش، ميز، صندلي يا وسايل ديگر كه شريك يا هماتاقي شما از آن خوشش آيد به اندازه كافي دشوار است. پس چگونه مي توان رنگي را انتخاب كرد كه نشان دهنده كسب و كار شما باشد و برند شما را جذابتر نشان دهد؟
تاثير رنگ بر تصميمات
همه ما انسانها با رنگ رابطه عاطفي برقرار مي كنيم. رنگ تأثير قدرتمندي بر ما دارد. همين امر سبب مي شود كه مباحث زيادي در مورد تأثير آن بر انسان بيان شود. براي مثال طبق يك نظرسنجي مرداني كه پيراهن صورتي ميپوشند از اعتماد به نفس و حقوق بالاتري بهره ميبرند. اما مفسران ديگر، مانند گرگوري سيوتي ، استراتژيست بازاريابي، اشاره مي كند كه پاسخهاي ما به رنگ، جهاني نيست. بلكه آنها تحت تأثير تجربيات و فرهنگ ما هستند. با اين حال حتي وقتي اين عوامل را در نظر ميگيريم، شواهد نشان مي دهد كه رنگ مي تواند به سرعت و ناخودآگاه بر تصميمات خريد ما، و نگرش ما نسبت به محصولات و برندها تأثير بگذارد.
انتخاب رنگ
بر اساس مطالعهاي كه توسط جو هالوك انجام شد، آبي به طور سنتي مردانهتر در نظر گرفته ميشود. در صورتي كه در جوامع امروزي عمومي محسوب ميشود. آيا تا به حال به اين فكر كرده ايد كه چرا برخي از معروف ترين شركت ها از آبي به عنوان رنگ قالب خود استفاده ميكنند؟ به فيسبوك، لينكدين و توييتر فكر كنيد. چرا بسياري از شركت هاي فست فود از قرمز و زرد در برند خود استفاده مي كنند؟ مكدونالد، برگركينگ.
اگر وارد اتاقي شويم كه با قرمزِ پررنگ تزئين شده باشد فوراً احساس ميكنم كه حواسمان جمع ميشود و به طور غريزي از آنچه در اطرافم ميگذرد آگاهتر هستيم. ولي برعكسِ اين موضوع در فضاي سبز يا سفيد رخ ميدهد، شما خودتان را در حالت آرام مي بينيد و حس آرامش اطمينان بخشي داريد. آنجلا رايت به عنوان بخشي از سيستم تاثيرات رنگ، به ويژگيهاي روانشناختي و ارتباط آنها با بدن، ذهن، احساسات يا تركيبي از اين سه اشاره ميكند:
قرمز :
به گفته رايت، قرمز يك رنگ فيزيكي است و باعث شجاعت، قدرت، گرما، انرژي و هيجان مي شود. از جنبه منفي، مي توان آن را تهاجمي، انتقامجو و آتشين در نظر گرفت.
شما در حال رانندگي هستيد و يك علامت راهنمايي و رانندگي قرمز يا تابلوي ايست جلوي خود مي بينيد، چه كار مي كنيد؟ چند بار ديدهايد كه وقتي يك ماشين آتش نشاني از كنارتان مي گذرد، نبض شما شروع به تپيدن مي كند؟ قرمز يك محرك است و در وادار كردن ما به عمل و واكنش سريع در مواقع اضطراري بسيار موثر است.
قرمز بهترين رنگ براي رقابت است: مطالعات انجام شده درخصوص مسابقاتي مانند فوتبال نشان مي دهد كه تيم هاي با لباس قرمز رنگ موفق تر از تيم هايي هستند كه با لباس روشن وارد بازي مي شوند. به اين دليل كه قرمز باعث اعتماد به نفس بيشتري مي شود. شخصي كه آنها را مشاهده مي كند، پوشنده را غالب مي بيند، بنابراين تأثير منفي بر عملكرد دارد.
بدترين حالت براي حفظ خونسردي: به عنوان يك محرك، قرمز مي تواند به تپش قلب و افزايش فشار خون كمك كند. اگر در حال حاضر در يك موقعيت استرسزا (مانند يك جلسه پر خطر)، پوشيدن قرمز ممكن است هر گونه اثرات منفي واكنش طبيعي جنگ يا گريز شما را تشديد كند.
آبي :
آبي با عقل ما بازي ميكند و با اعتماد، كارايي، آرامش، منطق و تأمل مرتبط است. محبوب ترين رنگ در جهان است، آرامش بخش ذهن و تفكرِ شفاف است و تمركز را افزايش ميدهد. برخلاف قرمز، آبي رنگِ ذهن است. آيا تابحال وارد اتاقي شدهايد كه ديوار آن آبي باشد و بلافاصله احساس سرما كنيد؟ با وجود محبوبيت، آبي را مي توان غير دوستانه، دور از ذهن و فاقد احساسات هم ديد.
بهترين رنگ براي بهرهوري ببشتر: آبي آرامش بخش به ذهن براي ايده هاي جديد است. آبي به حفظ تمركز كمك مي كند. شايد به همين دليل است كه بسياري از مردم فرشهاي آبي را براي خانه و يا در ادارات براي فضاهاي خود انتخاب مي كنند تا كارمندان خود را سرحال نگه دارند.
بدترين رنگ براي زمان خواب: محققان دريافتهاند كه نور آبي قويترين طول موج را براي سركوب هورمون خواب (ملاتونين) دارد. يك نصيحت: از دستگاه هاي مبتني بر صفحه نمايش مانند گوشي در زمان خواب خودداري كنيد، به خصوص اگر به سختي به خواب ميرويد.
زرد :
زرد يك رنگ احساسي است و از اثرات مثبت آن مي توان به افزايش خوش بيني، اعتماد به نفس، عزت نفس، قدرت عاطفي و خلاقيت اشاره كرد. با اين حال، زرد قويترين رنگ از نظر رواني است و در صورت استفاده از لحن نادرست آن مي تواند باعث بي منطقي، ترس، شكنندگي عاطفي و افسردگي شود.
بهترين رنگ براي ورزش كردن: با انتخاب وسايل ورزشيِ زرد انرژي خود را تقويت كنيد. ممكن است متوجه شويد كه بيشتر فشار مي آوريد، سريعتر مي دويد و فقط با انتخاب هاي روشن تر احساس بهتري داريد.
زرد ترغيب كننده به خوردن غذاهاي فست فودي: رنگ زرد در فست فودها با قرمز همراه مي شود، زرد باعث ايجاد احساس شادي و لذت مي شود، بنابراين تركيب اين دو ما را به خوردن غذاهاي خوشمزه وادار مي كند.
سبز:
سبز به عنوان يك رنگ متعادل ديده مي شود و باعث ايجاد هماهنگي، تعادل، استراحت، اطمينان و آرامش مي شود.اين رنگ از تركيب زرد و آبي به دست ميآيد. سبز باعث ايجاد تعادل بين سر و قلب مي شود. رنگ سبز براي چشم به راحتي قابل تنظيم است، بنابراين رنگ بسيار مناسبي براي پس زمينه موبايل يا كامپيوترتان ميباشد. اما اين رنگِ آرام يك جنبه منفي نيز دارد: سبز را مي توان خسته كننده و غير الهام بخش دانست. همچنين رنگ مرتبط با پول، طمع و حسادت است.
سبز بهترين رنگ براي آرامش: به عنوان متعادلترين رنگ، سبز انتخاب طبيعي براي جوان سازي و آرامش است. در ورزشهايي مانند يوگا، سعي كنيد رنگ سبز را در تمرين خود بگنجانيد. يك تشك سبز انتخاب كنيد يا از لباس سبز براي تمرين يوگا استفاده كنيد. بدترين رنگ براي خلاقيت: تصادفي نيست كه برخي از افرادِ هنرمند لباسهايي با رنگهاي پر زرق و برق و روشن مي پوشند.
نارنجي :
نارنجي سرگرم كننده است و تركيبي از قرمز و زردِ محرك است. مشابه قرمز، استفاده از نارنجي باعث رقابت و اعتماد به نفس مي شود.اما رنگي جوانتر است. به همين دليل، نارنجي در بسياري از طرحهايي كه مخاطبان جوانتر را هدف قرار ميدهند مورد استفاده قرار ميگيرد.
رنگي با سروصداي زياد: اگر محصول جديدي داريد يا به طور كلي مي خواهيد در بين مشتريان خود احساس فوريت ايجاد كنيد، نارنجي نسبت به قرمز، تهاجم كمتري دارد. به همين دليل، نارنجي يك انتخاب بازاريابي محبوب است و ممكن است به نرخ تبديل بالاتري منجر شود.
شوخ طبع: رنگ نارنجي ساده و غريب در نظر گرفته مي شود. احتمالاً به نفع شماست كه اگر نياز به داشتن لحن جدي در برندسازي يا پيام رسانيِ شركتِ خود داريد، از رنگ نارنجي استفاده نكنيد.
خاكستري:
و در نهايت خاكستري واقعاً كسل كننده و خسته كننده است. از نظر رواني خنثي است و استفاده از آن نشان دهندهي عدم اعتماد به نفس است و مي تواند كاملاً سركوب كننده باشد. زمان آن رسيده كه لباس كار خاكستري را كنار بگذاريد و رنگهاي قوي تر را انتخاب كنيد. حتي مشكي هم انتخاب بهتري است زيرا پيچيدگي، كارايي و ماهيت را نشان مي دهد.
مشكي:
بسياري از برندهاي معروف بسيار هوشمندانه از رنگ مشكي استفاده كردهاند. تا جايي كه تنها با رنگ لوگوي خود به راحتي قابل تشخيص هستند. از طريق انتخاب رنگ خود تأثيرگذار باشيد.
اكنون كه ميدانيم رنگها تا چه ميزان بر زندگي ما تاثيرگذار است چرا سعي نكنيم با انتخابِ هوشمندانه محل زندگيمان را دربردارندهي پيامي كنيم كه ميخواهيم؟